دشمن شناسی

سوره توبه آیه 8: چگونه با مشرکان عهدشکن ، وفای به عهد توان کرد؟؟!!!! در صورتیکه آن ها بر شما ظفر یابند ، مراعات هیچ عهد و پیمان را نخواهند کرد و به زبان بازی ، شما را خوشنود می سازند!! در صورتی که در دل جز کینه شما ندارند و بیشتر آن ها فاسق و نابکارند!!!

دشمن شناسی

سوره توبه آیه 8: چگونه با مشرکان عهدشکن ، وفای به عهد توان کرد؟؟!!!! در صورتیکه آن ها بر شما ظفر یابند ، مراعات هیچ عهد و پیمان را نخواهند کرد و به زبان بازی ، شما را خوشنود می سازند!! در صورتی که در دل جز کینه شما ندارند و بیشتر آن ها فاسق و نابکارند!!!

مشخصات بلاگ
دشمن شناسی

حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو
و اندر دل آتش در آ پروانه شو پروانه شو

هم خویش را بیگانه کن هم خانه را ویرانه کن
و آنگه بیا با عاشقان هم خانه شو هم خانه شو

باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی
گر سوی مستان می روی مستانه شو مستانه شو

چون جان تو شد در هوا ز افسانه شیرین ما
فانی شو و چون عاشقان افسانه شو افسانه شو

جاذبه و دافعه حضرت علی علیه السلام

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۳ ب.ظ

 

استاد مطهری تو کتاب سیره امیرالمومنین اشاره داره که حضرت شخصیتی دو نیرویی داشت ، از صورت یک فرد بیرون و به صورت یک مکتب درآمده بود

از دوران نوجوانی همیشه حضرت تو وجودشون چیزی داشت که منو جذب میکرد عدالت، شجاعت، صلابت،حکمت، قضاوت و ...!!!

قضاوتی که عمر ، خلیفه وقت در مورد حضرتش میگفت اگر علی نبود ، عمر هلاک شده بود!!

گیرایی شخصیت امیرالمومنین تنها برای محبّین اش نبود چون معاویه و عمروعاص بارها از مرام و معرفت و دانایی حضرت اظهار شگفتی کرده بودند  !!

معاویه معترف به این موضوع :« دیگرهیچ مادری در دنیا همچون علی نخواهد زایید!!»

چقدر جای تاسف هست که شخصیت این بزرگ مرد تاریخ رو در کتاب هایی مثل « خداوند علم و شمشیر» ژایگرآلمانی و « امام علی، صدای عدالت انسانی»جرج جرداق لبنانی باید جست و جو کرد...!!!

حاکمیت جامعه اسلامی:

حضرت بعد از مرگ عثمان( که به هیچ عنوان راضی به کشتن عثمان نبود چون میدونست که باب خلیفه کشی باز میشه و اینطور هم شد و خود حضرت رو هم شهید کردند!!)، تنها یک شرط مهم برای خلافت مطرح کرد که من با روش خودم و قرآن و سنت رسول الله حکومت میکنم...

( نکته ای رو باید عرض کنم اینکه حضرت میگفت خلفای پیشین چنان بدعتی ایجاد کردن که منه علی جرات ندارم اونها رو تغییر بدم چون ممکن هست که بگن علی کافر شده!!)

در حکومت علی همه از حقوق یکسانی بهره میبرند و چنان عدالتی رو برقرار میکنم که احدی به خودش ندیده و همه لبیک گفتند ... اما چه لبّیکی ...!!!

(صرفا لبیک گفتن کافی نیست... یادمون باشه برای حکومت امام معصوم ، ماموم بایستی بخواد که امام بر اون حکومت و ولایت داشته باشه وگرنه امام به تنهایی هیچ کاری نمیتونه بکنه حتی در حکومت امام زمان...!)

در حکومت حضرت، در عین حال که خیلی از اصحاب پیامبر خودشون رو شریک در خلافت و بیت المال مسلمین میدونستن ، بسیاری حتی امام به حق و خلیفه مسلمین رو نمیشناختن، و این چقدر میتونه در قضاوت آدم ها تاثیر منفی داشته باشه؟؟؟!!

حاکمی که وقتی شبانه کیسه بر دوش به در خانه فقرا میرفت اما در جواب تشکر چیزی رو میشنید که قلبش رو می سوزوند : ای جوانمرد حق ما را از علی بستان!!

یادآوری این جمله چقدر برام دردآوره!!!! امیرالمومنینی که عدالتش اینطور در دنیا زبانزد هست ، امتش اینطور فریاد بی عدالتی سر دادن ، افرادی که نخواستن ولایت علی رو قبول کنن مکار و سیاس بودن و از جهالت مردم عامه استفاده کرده و در نهایت بی شرمی در زمان خلافت حضرت ، سر منبر به حضرت توهین و سبّ و لعنش میکردن !!

و چنان حضرت علی رو ترور شخصیت کرده بودن مخصوصا در شام ( تحت فرمان معاویه) که وقتی خبر ضربت خوردن امام علی در محراب همه جا پیچید بسیاری گفتن: مگر علی نماز هم میخواند؟؟؟!!!

و امام در این جامعه چقدر غریب بود که حتی برای درد و دل ساده هم دست به دامان نخلستان و چاه میشد تا فریاد وا اسفا سر بده و چه غریبانه تر تشییع بدن مطهرش بود !!!

واقعا حضرت با اون صلابتش و تعداد افراد محب و ولایت پذیرش نتونست اسلام و عدالت رو پیاده کنه !!!

امام حسن علیه السلام مجبور به صلح میشه چون همون ۷۲ تا یار  امام حسینم هم نداشت تا پشتیبانش باشن برای همین اگر شمشیر به دست میگرفت یعنی خودکشی و نتیجه ای در بر نداشت ( متاسفانه بسیاری از این صلح امام حسن در راستای مصلحت اندیشی استفاده میکنن...!!)

اما ....

حضرت علی علیه السلام دردوران خلافتش موفق به اجرای درست احکام نشد چون درگیر سه گروه بود که تاریخ رو اینگونه رقم زدند!!

اولین گروه ناکثین ( طلحه و زبیر) بودند که پول پرست بودند و بعد از خلافت حضرت گفتند: عمارت کوفه و بصره مارا بس!!!!!

دومین گروه قاسطین ( معاویه و عمروعاص و مروان و...) بودند که قدرت طلب و اهل مکر و سیاست و تزویر بودند

و سومین گروه که از بدترینشان یاد میشه مارقین ( خوارج مثل ابن ملجم مرادی) بودند ، خشک مغزها و خرمقدسانی که پیشانیشون پینه و زانوانشون به دلیل عبادت بسیار کبره بسته بود !!!!

همون جاهلان جنگ صفین که گول مکر عمروعاص رو خوردن و امام هر چقدر گفت قرآن ناطق منم و چرا این حکمیت رو قبول کردید... ( چون به درستی و ولایت خلیفه و امام جامعشون شک کردند) و این  امت دچار بسیاری از فتنه هایی شد که مردمانش خواستند تا مادر کوفه ، شام و ... فتنه هایی این چنین بزاید . نهج البلاغه حضرت رو بخونید پر هست از این خون دل خوردن های امام که : ای وای بر شما چرا بصیرت ندارید حالا که از قبول حکمیت پشیمانید و  علی را مجبور به این کار کردید چرا من را مقصر میدانید و می گویید علی توبه کن که تو هم اشتباه کردی که اگر این کار را نکنی مرتد شده ای ....!!!!!

 ببینید با امام جامعشون چه کردن؟؟!!

با یادآوری موضوع عدالت حاکم و انصاف مردم یاد جمله افلاطون میفتم :

" انسان ها بی عدالتی را محکوم می کنند ، به خاطر آن که می ترسند خودشان قربانی بی عدالتی شوند نه اینکه از انجامش اکراه داشته باشند !!!!!!!!"

حالا میخوام نگاه مختصری به جامعه امروز خودمون داشته باشم...

بسیاری از ما دم از بی عدالتی در جامعه و نظام اسلامی میزنیم ، اما انصافا خودمون چقدر حقوق مردم رو رعایت میکنیم با اونها عادلانه و منصفانه و بدون قضاوت زود هنگام و تهمت و افترا برخورد میکنیم..؟!

عدالت، حق هست و حق، هم سنگین ... واقعا چند درصد از ما میتونستیم عدالت علی رو بپذیریم...

افرادی که یک حکم قضایی درست و به حق رو در مورد خودشون بر نمی تابند چطور دم از نبود عدالت میزنن ؟!!

شک ندارم بسیاری از افرادی که از این جامعه اسلامی و نوع حاکمیتش ناراضی هستند (که البته در بسیاری از موارد هم حق دارند!) و بسیاری از اون به عنوان یک دیکتاتوری یاد میکنند و مثلا میگن احکام اسلامی درست اجرا نمیشه ، اگه قانون بریدن دست دزد (که البته این حکم قضایی در شرائط خاصی اجرا میشه نه در همه موارد...) تصویب و عملی بشه (که یک حکم 100% درست اسلامیه!) ، اولین نفر همین افراد هستن که صداشون در میاد و چه بلبشویی خواهد شد...!!!

با فشار افراد از درون حکومت ، خواسته یا ناخواسته با همکاری دشمن از بیرون  که ای وای بر شما ، حقوق بشر در ایران رعایت نمیشه (کما اینکه الان هم یکی از دلایل تحریم ها در کنار بهانه ساخت بمب هسته ای و حمایت از تروریسم در دنیا ، نبود حقوق بشر در ایران هست!)

 

نگاه های منصفانه ؟؟!!

پارسال یک سری پرسش نامه سیاسی اجتماعی داشتیم که بایستی با مصاحبه با افراد در سطح شهر ، اون رو پر کنیم و پرسش از آقایون به من رسید..!!

یکی از سوال ها این بود : آیا حاضرید عدالت در جامعه اجرا شود حتی اگر به ضرر شما باشد ؟!

90 الی 95% افراد گفتن ، بله ....

و 5 % هم گفتن نه ..!!( حالا دلایلشون رو نمیدونم چی بوده ... اما شاید داشتن حقیقت رو میگفتن و البته بعید میدونم اون 95% هم بتونن همچین چیزی رو بپذیرن ... باید در عمل دید چقدر پای حرفشون هستن ..!!!)

در تاریخ هم، بشریت همیشه تشنه عدالت بوده ، اما وقتی خودش هم طعم  عدالت رو چشیده و به نظرش کمتر از حق اش بوده ، دیگه بهش اعتقادی نداشته ...!!

تو جامعه ای که این همه خلاف کوچک و بزرگ تو زندگی هامون انجام میدیم ... اما همیشه

خودمون رو محق میدونیم ...!!! واقعا چرا ؟!! چون اکثر ما به این مشکل دچاریم...

ما همیشه قضاوت هامون مشکل داره ...!!  یا شاید همیشه تمام جوانب رو نمی سنجیم ؟!!

 

تمام جوانب ...

چرا بعضی ها تمام مشکلات رو گردن شخص اول مملکت میندازن که اگه واقعا صرفا حکم رهبری بود پس دیگه ما قوه مجریه ، مقننه ، قضاییه ، مجلس خبرگان و تشخیص مصلحت می خواستیم چی کار ؟؟؟!!!

یا اگه قانون مشکل داره چرا همه مشکلات جامعه ما مربوط به قوه مجریه میشه، پس قوه مقننه این جا چه کارست ؟ چون وظیفه قوه مقننه قانون گذاری هست ، قوه مجریه فقط اجرا میکنه .... و رسیدگی به جرایم هم کار قوه قضاییه است .... چرا همه چی اینطور قضاوت میشه !!!

همه مسئول و موظف به انجام بهترین هستن ... حتی مردم ...!!!

بله رهبری در بالاترین نقطه قرار داره اما اگه بخواد حکمی هم صرفا با توجه به رسیدگی به تمامی جوانب و سبک سنگین کردن صادر بشه ، محکوم به دیکتاتوری هست ...!

چه بسا اینکه در انتخابات سال 92 همین اتفاقات و شایعات پیش اومد که ما میخوایم برای شما مردم کار کنیم اما بعضی ها نمیذارند....!!!

قصد من از این نوشته توجیه مشکلات اجرایی حاکمیت جامعه اسلامی و تطهیر یا تخریب اشخاص نبود...

که اگه اینطور بود دیگه چرا ما منتظر منجی موعود و دولت کریمه شون بودیم...!!

فقط خواستم نگاهی به مشکلات حکومت امیرالمونین و جامعه امروزمون داشته باشم ...

خواهشا منصفانه قضاوت کنید !!

  • ۹۴/۰۴/۲۲
  • مهدیه ...

امامت

عدالت

ولایت

نظرات  (۲)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
متنی که زحمت کشیدی و نوشتی، حاوی مشکلات ساختاری معنایی هستش. فارغ از درست و غلط بودن کلیت متن، احتایج به ویراستاری ساختاری داره.

سه بار متن رو خوندم. ارتباط معنایی بین قسمت های مختلف پیدا نکردم. بیان موضوعات مختلف بدون ایجاد ضرب آهنگ مناسب و اتصال معنا دارشون با همدیگه، خواننده رو گیج میکنه و منظور نویسنده رو ابتر.

به هر حال قسمت اول که از حضرت علی (ع) نوشتی که بسیار زیبا و قابل استفاده.
ولی قسمت آخر که در خصوص بعضی مسائل حکومت اسلامی و نوع نگاه جامعه به موضوع عدالت و غیره، بسیار قابل انتقاد و جای بحث و بررسی داره. 

(راستی لایک *** برای قسمت اولشه، دوباره شاکی نشی چرا لایک کردی :) )
پاسخ:
سلام ممنون از نظرتون
نکته مهم هم همین جاست !!!
ما آدما گاهی دنبال لقمه آماده و شسته رفته در مورد موضوعات مختلف میگردیم هدف من هم از گذاشتن این متن بدین صورت یک دید از حکومت دیروز و امروز هم، همینه !!!
میخواستم خود خواننده ارتباطش رو درک کنه !!! تحلیل کنه !!!
آره بسیاری از مسائل عمدا پیچیده گفته شده !! میخواستم ذهن رو درگیر کنم !!
یه جورایی به چالش بکشم !!
بله ممکنه مشکل ساختاری و گرامری هم داشته باشه ، چون نمیخوام فکر کنین دارم توجیه میکنم !!
اگر جایی مبهم هست بگین توضیح بدم یا تو پست اصلاحش کنم! ممنون!
گفتین:بسیار قابل انتقاد و جای بحث داره ، نظرتون رو بذارین حتما میخونم
...........................
البته چون مطلب درمورد حکومت امیرالمومنین و حاکمیت جامعه اسلامی هست و عدالت مهمترین نکته اجرایی اون هس و البته در کنارش انصاف امت،
(چون عدالت و انصاف در حاکمیت لازم و ملزوم یکدیگه هستن)
 راحت میشه ارتباط معنایی رو توش پیدا کرد!!

اگر امام رو میفهمیدن،پی میبردن که اصلن امام دافعه نداره:(

وقتی به تحلیل درستی نمیرسیم ابن ملجم ها درست میشن و وقتی قدرت تحلیل داریم مالک اشترها.ممنون از این مطلب خوبتون.ممنون

پاسخ:
بله خب ... بصیرت همین چیزیه که رهبری هم همیشه تاکید داره و جز با تفکر عمیق و مطالعه و تحلیل به دست نمیاد ... وگرنه تو این دنیای وا نفسا سرت کلاه رفته ...!!
اما نکته ای که در مورد دافعه گفتین درسته اما استاد مطهری از این جنبه به قضیه نگاه میکنه که دشمنان امام به دلیل قدرت ، شجاعت ، صلابت ، عدالت و ... امام و اینکه به هیچ عنوان به اونها نرمش نشون نمیده باهاش بد بودن و این دافعه چه بهتر که ایجاد شه....
راستش خودمم شاید تا همین چند سال پیش فکر میکردم که چطور میشه مردم داری کرد و همه رو راضی نگه داشت ... اما بعد به این نتیجه رسیدم که بسیار کار اشتباهیه ... آدمیزاد قرار نیست همه رو راضی نگه داره چه اینکه بسیاری افراد بد دل و دشمن هستن که معنی نداره به اونا روی خوش نشون دادن ... و در واقع مهر تایید زدن بر کار باطل اونها !!!
از ابن ملجم هم بدتر ،افرادی نظیر ابوموسی اشعری بودن که در قضیه حکمیت حضرت رو به کشتن دادن ... ابن ملجم قاتل مستقیم و این دست افراد قاتلان غیر مستقیم امام هستند ...!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">